Ex pugilist vill snacka om våld

Teater Pugilist med frontmannen Martin Theorin är känd för sina provocerande texter och sin förmåga att sätta fingret på ömma punkter. Nu vill han tillsammans med Birgitta Stålnert sända upp en testballong och känna av debattklimatet i Göteborg. Utgångspunkten är deras Crime Walk – resultatet kommer förhoppningsvis att bli en föreställning om bland annat våldet i samhället.

För att lyfta och nyansera debatten bjöd vi in några utvalda personer till en reading med diskussion om våldets legitimitet och gränser. Men vad händer? Jo, total tystnad. Inte ens ett artigt nej. Inte ens ett jävla nej tack, säger Martin. Varför hukar ni och gömmer er? Är ni så fega? Har alla drabbats av den epidemiska tystnadskulturen?

Vi anser att våldet i samhället borde stå högst upp på agendan hos varenda politiker, tjänsteman, journalist, kulturarbetare och alla andra som är samhällsengagerade, säger Birgitta. Eller är våldet det nya tabubelagda området?

Vill du vara med? Välkommen till Esperantoscenen 21 november kl. 16.00