Studio LIVE Hisingen

Kulturföreningen Zinkadus finns på Hisingen och vi driver kulturprojekt av olika slag. Ibland är det scenkonst, andra gånger gör vi appar eller sänder live på webben.

Just nu, hösten 2019 kör vi ett livesändningsprojekt som vi döpt till Studio LIVE Hisingen. Vi erbjuder ungdomar, som går på en ledarskapsutbildning i regi av Västra Hisingen Basket att göra webb-teve tillsammans med oss. Detta är ett samarbete mellan Zinkadus, Göteborgs Folkhögskola, Nätverkstan och Västra Hisingen Basket.

I det här pilotprojektet får ett femtontal ungdomar mellan 16-25 år göra sina egna teveprogram och filmstudenter från Göteborgs Folkhögskola får lära sig tekniken bakom att sända live på webben. Resultatet av deras arbete kommer att bli tre livesändningar från Gothenburg Filmstudios den 9 och 10 november 2019 på vår egen kanal på Youtube. Vi kommer att genomföra tre livesändningar mellan 13.00 – 15.00.

Dessutom får ungdomarna gå två korta kurser på nätet på vår On Distance där lär de sig grunderna i dramaturgi och att filma med mobilen. Sedan kan de leverera in korta filmer till sina egna sändningar på webben.